Search
<< 

Press

Kategorier
Nyckelord

2023
11 Okt

Vem har mest makt i Sverige? Del 1

2023-10-11 08:00
Håll i hatten, brukar inte skriva så här på LinkedIn, men det kanske är dags.
De som känner mig bättre har hört detta flera gånger.
Min största drivkraft är att försöka göra världen lite bättre.
Det jag skriver om idag gör jag i egenskap som egenföretagare men även som
privatperson.
Har varit arg en längre tid och ju mer jag får reda på desto argare blir jag.
Och igår rann bägaren över.
Bankföreningen kom med sitt nyaste påhitt - att kräva att Polismyndigheten utvecklar
ett API som svenska banker kan använda i sin identitetskontroll.
Har Bankföreningen rätt att ställa sådana krav till Polismyndigheten?
Jag står och jobbar på de svagas sida och hjälper människor att förebygga bedrägerier samt rädda deras pengar när de råkat ut för bedrägeri. Har hållit föreläsningar för äldre och gjort en lång resa med en 80-årig kund som råkade ut för telefonbedrägerier och social manipulation i december och SWISH-ade stora summor pengar till bedragarna. Under min utredning har jag fått insyn på hur i alla fall den största storbanken behandlar dig som varit trogen kund till banken i nästan 60 år. Har även fått reda på hur vissa kundtjänster funkar när någon behöver information efter ett bedrägeri, Konsumentverkets roll och ARN. Det har varit och är fortfarande en hårresande historia som inte många äldre skulle ha kunskaper för eller ork att göra själv. Och så borde det inte vara. Vad jag har lärt mig om bankvärlden: 1. Du är ingenting värd som vanlig kund med en liten lön/pension och ingen förmögenhet 2. Det är bankerna som mest har drivit på digitaliseringen för att enkelt tjäna stora pengar och tvingat oss alla att använda olika typer av digitala system och verktyg. Det finns flera generationer, 30- och 40-talister och även en del tidiga 50-talister, som inte alls har varit mogna eller mottagliga till denna förändring. De har inte den vanan att navigera på nätet eller förstå sig på olika digitala verktyg och hur dessa fungerar. Någon utbildning i hur saker och ting ska användas när man skaffar en tjänst eller ett verktyg ingår inte. I stället måste du acceptera ett mångsidigt dokument på juristspråk som förklarar att allt ansvar vid användandet är ditt. 3. De flesta bankkontor där det varit möjligt att få personlig service, vilket ofta är jätteviktigt för våra äldre, har stängts. För att komma till kundtjänsten hos min kunds bank betyder ofta över 20 minuters väntetid i telefon, du kan inte mejla någon bara ringa. Det är ofta ung personal som jobbar på kundtjänst, de har ofta bråttom att lösa ditt ärende och hinner knappt lyssna på dig. Däremot har de bra utbildning för att försvara banken från ansvar och bollar fort frågan vidare någon annanstans, oftast polisen. Kundtjänst, var den än må vara, borde ha personal som pratar ”samma språk” som sina kunder i olika åldrar. Då skulle saker och ting lösa sig smidigt och snabbt. Kundtjänst var tidigare den viktigaste funktionen i ett företag, varför har det glömts bort Riitta Carnestedt riitta.carnestedt@sakerhetforalla.se Publicerat Linkedin 9 oktober 2023
Kategorier:
Nyckelord:

Kommentarer


Inga kommentarer finns.
Bli först med att kommentera den här artikeln!
Kommentarer är modererade för den här artikeln.
Det betyder att din kommentar inte kommer att visas förrän den har blivit godkänd av en moderator.
Ange ditt namn
Ange en kommentar
Ange din e-postadress om du vill bli notifierad när nya kommentarer görs. Din e-postadress kommer inte att visas för någon annan.
Säkerhetsfråga:
För att förhindra missbruk av detta formulär vill vi att ni anger svaret på frågan nedan.
Svaret måste anges för att innehållet i formuläret skall skickas.
Ange svaret med siffror.
Verifiera att du är en person genom att svara på frågan.
Svaret anges med siffror.
Kategorier
Nyckelord

Copyright 2024 Smartsand